Naturalnym dążeniem człowieka jest osiągnięcie wielkości, uzyskanie
pozycji „olbrzyma”, wyodrębnienie się z tłumu i zyskanie
nieprzemijającej chwały. Takie postępowanie ma związek z indywidualną
postawą życiową i możliwościami imaginacyjnymi umysłu, a z czasem, w
miarę zdobywania wiedzy, odwołuje się do wzorców mitycznych. Już małe
dziecko, słuchające bajek, a potem czytające baśnie i legendy, tworzy w
swojej wyobraźni paradygmaty postaw i osób, gromadzi w pamięci opowieści
o tym jak się zachowali i co zrobili, jakie zwycięstwa odnieśli i w
jaki sposób pokonali wrogów. Im wrażliwość jest większa i im młody umysł
chłonniejszy, tym wyrazistszy ślad pozostaje w mózgu, tym większe
wrażenie robi na kształtującej się jaźni aura wzniosłości i gigantyzm
osiągniętych celów. Sytuacja jest jeszcze bardziej złożona, gdy takim
herosem jest ojciec, uwielbiany i porównywany do Prometeusza, odnoszący
zwycięstwa wojenne i pojawiający się w licznych relacjach jako ten,
który zmienił bieg dziejów. Alina Witkowska pisze, że Krasiński jest
pisarzem, na którego twórczość ogromny wpływ wywarły okoliczności
biograficzne, zwłaszcza socjogenetyczne. Wśród tych okoliczności wybija
się fakt, iż był synem generała Wincentego hrabiego Krasińskiego, jednej
z wybitnych postaci życia politycznego i kulturalnego czasów
napoleońskich oraz Królestwa Kongresowego. Ten zdolny oficer napoleoński
i umiejętny mecenas sztuk, mający ambicje aktywnego wpływania na
kształt kultury polskiej, m. in. poprzez swój salon literacki, grupujący
pisarzy klasycystycznych, był także „panem dumnym”, zapatrzonym w sławę
magnackiego imienia Krasińskich. Przynajmniej dla młodego umysłu
Zygmunta Krasińskiego jego rodzic był punktem odniesienia, a
multiplikowany w znaczących postaciach wczesnych powieści, urastał do
rangi przedwiecznego kolosa. To mogło wpłynąć na przemożną potrzebę
tworzenia bohaterów o profilach kulturowych, domagało się kompensacji
wyobraźniowej – to były próby dorównania ojcu w wymyślonych bojach i
inicjacje literackie, które potem prowadziły Zygmunta ku arcydziełom
poezji, epistolografii, eseistyki i dramatu. Z jednej strony rodził się
powoli bunt przeciwko ojcu, jako reprezentantowi świata „starych”,
oświeceniowych mędrców, a ze strony drugiej było uwielbienie dla rodu i
triumfów generała.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz